Lesly Baidjoe over het belang van kleinschalige organisaties in het zorglandschap
De gezondheidszorg biedt essentiële diensten aan mensen van alle leeftijden en achtergronden. Het is daarmee een van de belangrijkste sectoren die onze samenleving rijk is. De aanbieders spelen een cruciale rol binnen het zorglandschap. Maar hoewel grote zorginstellingen vaak als de belangrijkste spelers worden beschouwd, zijn kleine organisaties minstens zo belangrijk, zo stelt Lesly Baidjoe, directeur van UmbraZorg. In dit artikel vertelt hij waarom we de rol van kleine aanbieders in de gezondheidszorg niet moeten onderschatten. En we bespreken hoe zijn organisatie kan bijdragen aan een duurzaam zorglandschap.
De wijkverpleging in Nederland telt zo’n 1.400 zorgaanbieders, exclusief zzp’ers. Naar schatting is ongeveer een derde daarvan kleinschalig: een organisatie met 20 werknemers of minder. Het zijn individuele aanbieders die vanuit huis werken, of kleine organisaties die maar een beperkt aantal cliënten bedienen. Hoewel de kleinschalige zorgaanbieders in de minderheid zijn, zijn ze van onschatbare waarde. Dit is dan ook waarom Lesly voor de oprichting van een kleine thuiszorgorganisatie koos. ‘We willen zo veel mogelijk tijd en aandacht investeren in cliënten, zodat zorgvrager en -verlener vertrouwd zijn en blijven met elkaar. Onze identiteit bestaat voornamelijk uit het feit dat we erg dicht bij de mensen staan. De UmbraZorg-visie is binnen een grote organisatie geen haalbare kaart.’
Kleinschalige zorg niet voor iedereen weggelegd
De kracht van een kleinschalige organisatie valt en staat met verpleegkundig leiderschap, legt Lesly uit. ‘Het Umbra-team bijvoorbeeld, bestaat uit verpleegkundigen en verzorgenden die de regie durven te nemen. Wanneer er zich een probleem voordoet, wordt er dan ook direct pragmatisch en doelmatig gedacht en vanuit eigen initiatief gehandeld.’ Dit is dan ook meteen het verschil met werken bij een grote zorgorganisatie, gaat Lesly verder. ‘De bedrijfscultuur is helemaal anders. Dat zie ik ook op onze eigen werkvloer. De organisatiedoelen leven niet alleen bij het management, maar ook binnen het team zelf. En binnen de organisatie bestaat er weinig tot geen hiërarchie. Dit gebrek aan strikte managementlagen resulteert in een hechte groep. Wil je bij een kleinere zorgorganisatie als UmbraZorg werken? Dan moet je autonoom zijn en je eigen beslissingen durven nemen. Wacht je liever af tot iemand van hogerop vertelt wat je moet doen? Dan zit je waarschijnlijk beter op je plek in een grote organisatie.’
Over de vraag of Lesly UmbraZorg ooit een grootschalige organisatie ziet worden, is hij stellig: ’Bestuursmatig is het mogelijk. Maar het team wil ik kleinschalig houden. Op die manier kunnen we namelijk genoeg aandacht aan onze cliënten én werknemers besteden. We hebben veel talent en kwaliteit in huis waarmee we intern kunnen blijven doorgroeien, zodat we altijd optimale zorg op maat bieden. Maar een grote organisatie worden is vooralsnog geen streven van mij.’
Klein team, grote impact
Niet alleen werknemers plukken de vruchten van de kleinschaligheid van een organisatie. Ook voor cliënten biedt het voordelen. Lesly: ‘Binnen UmbraZorg betekent kleinschaligheid bijvoorbeeld sterk en uitgebreid contact met de cliënt. We zijn met elkaar vertrouwd. Hierdoor kunnen we snel inspelen op eventuele positieve of negatieve ontwikkelingen. Daarnaast kun je kortere lijntjes hanteren en regionale kennis inzetten. Zo kennen wij onze doelgroep en omgeving, en we staan bovendien in nauw contact met de sociale kring van een cliënt. We fungeren als het ware als bemiddelaar tussen de cliënt, zijn behoeften en wensen, en het netwerk.’
Dat laatste is meteen ook de kracht van UmbraZorg, vertelt Lesly. Ter illustratie vertelt hij over de geboekte vooruitgang bij een zorgvrager die van een grote thuiszorgorganisatie naar UmbraZorg overstapte: ‘Tot 2020 werd deze cliënt erg passief behandeld. Er werd haar verteld dat ze niet meer thuis kon wonen en naar een verzorgingstehuis moest verhuizen. Dit wilde de cliënt absoluut niet, wat resulteerde in een conflict met het management. Uiteindelijk kwam de cliënt bij UmbraZorg terecht, en hebben we twee jaar lang uitgebreide zorg met tijd en aandacht verleend. Ook zorgden we ervoor dat de nodige elementen in huis werden aangepast. En ik ben heel blij te kunnen vertellen dat deze cliënt nog steeds thuis woont’, zo vertelt hij vol trots. ‘Haar situatie heeft zich zelfs zodanig positief ontwikkeld dat ze nu juist mínder zorg nodig heeft dan eerder het geval was. Wat aandacht, tijd en geduld met iemand doen, is heel bijzonder. Ik ben daarnaast ontzettend trots op het team dat dit voor elkaar gekregen heeft; dat een kleine organisatie zo’n grote impact kan maken.’
Een duurzaam zorglandschap
Toegankelijke, betaalbare zorg van goede kwaliteit is volgens Lesly hét recept voor een duurzaam zorglandschap. Het is iets waar kleinschalige aanbieders volop aan kunnen bijdragen. De uitdagingen die hij daarbij tegenkomt gaan vooral over beleidsmatige kwesties. ‘De ‘impactcijfers’ van onze kleine organisatie zijn niet hetzelfde als die van grotere organisaties. En toch moeten wij voldoen aan de eisen die ook aan grote jongens in de sector worden gesteld. Dit kost ons ontzettend veel tijd. Een groot bedrijf kan namelijk iemand in dienst nemen voor alle bureaucratische verplichtingen, maar die luxe hebben wij helaas niet. Het leidt ons enkel af van onze focus op de belangrijke dingen: het leveren van kwalitatieve zorg.’ Samenwerken met andere kleinschalige aanbieders is volgens Lesly de oplossing voor het probleem: ‘Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we als kleine organisaties samenwerken door bijvoorbeeld kennis met elkaar te delen, we een heel eind komen. We kunnen veel van elkaar leren. Nu moeten we enkel nog de wil en de bereidheid vinden om het probleem samen aan te gaan.’